Orchidéfägring

Jag fortsätter med ett par bilder till från mitt besök på Botaniska trädgården tidigare i veckan.

Jag gör inga som helst försök  till att beskriva orchidéerna ur odlingssynpunkt, för det kan jag nästan ingenting om. Bilderna har jag  tagit enbart för orchidéernas skönhet och för att de är så tacksamma att fotografera.

Jag tror i alla fall att denna tillhör släktet Venussko.

Detta är den blåa skönheten som skymtar i bakgrunden på den föregående bilden.

Nästa gång ska jag försöka skärpa mig och även fotografera namnskyltarna på orchidéerna. Jag ger mig inte tid till det alltid. Jag försöker komma ihåg namnen i huvudet, det funkar ibland….. tills jag kommer hem ungefär, sen är det som bortblåst.

Lovar bättring till  nästa fototillfälle där 🙂

8 thoughts on “Orchidéfägring

  1. Ingegerd

    Så roligt att få se! Fotona är väldigt vackra!
    Den övre är en venussko, som du skriver. Kallas också för Paphiopedilum. Och så finns det hur många varianter som helst.
    Den undre kallas för Dendrobium, men är oftast en blandning av Dendrobium och Phalaenopsis från början.
    Riktigt fina foton! Jättekul att få se!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
  2. Anneli

    Vilka vackra orkisar!! Och så vacker header du har! Det var längesen jag besökte din fina blogg men jag är glad att jag tittat in idag! Det gjorde mig glad!

    Ha en fin kväll!

    Svara
  3. Ninni/fotografia

    De är verkligen vackra! Allra mest praktfull är venusskon…
    Vilken fin header du gjort! Ger lite vårkänslor. Jag måste nog byta ut min isiga…kanske kan man påverka årstiden genom att helt enkelt inte bry sig om den;) Här har det dalat ner snöflingor hela dagen…
    Kram Ninni

    Svara
  4. Anita

    Underbara bilder som vanligt bjuder du på. Den blålila skönheten blev jag mest förtjust i.

    Det där med att komma ihåg namnskyltarna i huvudet lyckas jag aldrig med. Ett tag skrev jag upp namnen men när jag kom hem så visste jag inte till vilka blommor namnen hörde hemma. Så att fotografera namnskyltar försöker jag göra konsekvent. Och då är det ju alltid så att ibland så ser man en växt som man absolut vill veta vad den heter och då finns det ingen namnskylt.

    Ha en fortsatt skön vecka 🙂

    Kram
    Anita

    Svara
  5. schonfoto

    Fantastisk blomsterfägring du hittade, och sådant kan man inte få för mycket av i denna årstid. Botaniska trädgården har visst mycket att erbjuda även i vintertid. Jag besökte den i våras och fick nästan en överdos 🙂 av all blomsterprakt i regnbågens alla färger.

    Mvh, Jörgen

    Svara

Kommentera

