Köpte mig en Ranunkel….

…..bara för att den är så ljuvlig!

Jag har aldrig haft en Ranunkel tidigare och när jag fick syn på den i butiken så kunde jag bara inte motstå den!  Och varför skulle jag det, förresten 🙂

Blommor är väldigt uppiggande så här års, dom inger hopp inför den stundande våren och det är så roligt när man hittar ”nya” växter.

Jag kan inte så mycket om Ranunklar men att det är en knölväxt har jag förstått.

Likaså att den vill ha det ganska svalt, då blommar den längre. Så nu är den placerad i uterummet.

Det fanns flera härliga färger att välja bland, men som så ofta när det gäller mig och blommor, så fastnar jag för  rosa, av någon outgrundlig anledning.

H ä r kan du se blomman fullt utslagen.

6 thoughts on “Köpte mig en Ranunkel….

  1. Ingegerd

    Så vackra foton på en alldeles underbar blomma! Jag gillar dina bakgrunder och det litet diffusa ljuset i dina foton!
    Jag har frågat efter ranunkel här uppe, men inte fått någon ännu. Den tillhör en av dom jag allra helst vill fotografera just nu.
    Trevlig söndag!
    Ingegerd

    Svara
  2. Anita

    Ranunkler är helt fantastiska och du har som vanligt avbildat din rosa skönhet på ett alldeles underbart sätt. Jag har varit svag för ranunkler sedan jag var barn och läste sagan om Rapunzel som hade så långt vackert hår att det räckte ända ned till marken från fönstret där on satt inspärrad av en elak häxa. Och vad hade det då med ranunkler att göra? Jo föräldrarna älskade ranunkler och döpte dottern till ett namn som liknade blommans namn, Rapunzel. Men ängen mamman plockade ranunklerna på ägdes av en häxa och som straff tog hon dottern och spärrade in i ett högt torn. Men … som alla sagor slutade den lyckligt. Jag hoppas att din ranunkel kommer att trivas riktigt bra hos dig.

    Kram
    Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Jo, Anita, jag har ett svagt minne av att jag också hört den sagan. Namnet Ranunkel har funnits i bakhuvudet hela tiden och jag visste ju hur blommorna såg ut, men inte så mycket mer.
      De är i alla fall underbara och jag hoppas den ska trivas i uterummet 🙂

      Svara

Kommentera

