Rosenkalla, Anthurium

Mitt senaste växtinköp är en Rosenkalla, Anthurium. Den är så vacker tycker jag. Just den här lila färgen har jag letat efter. Den är inte lika vanlig som de röda och rosa och man hittar inte den så ofta.

Rosenkallan är en tropisk växt och den tål inte temperaturer under ca 15 grader. Så den lämpar sig inte för uterum, i alla fall inte under vintern, om man nu inte har en uppvärmd vinterträdgård, förstås.

Jorden hålls fuktig hela tiden och Rosenkallan vill inte stå i full sol.

Läste också att den har luftrenande egenskaper och det är ju alltid bra 🙂

Jag har  lagt till en ny kategori:  Krukväxter, för det kommer säkert att bli en del om det också framöver.

8 thoughts on “Rosenkalla, Anthurium

  1. Anita

    Grattis till att du hittat en lila rosenkalla. Den är verkligen vacker. Visst är det roligt att hitta något man letat efter. Kan meddela att min rosa kamelia nu har tre stycken utslagna blommor. Väntar med spänning på din vitrosa.

    Ha en härlig helg!

    Kram
    Anita

    Svara
  2. Mona k

    Hej Ulla! vad kul att du har en ny avdelning krukväxter som jag är så intresserad av. Denna växten är väldigt vacker men i lila har jag aldrig sett, tycker som du att den var extra fin.
    Ha det riktigt gott!

    Kramar, Mona

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Mona, nu var du inne och skrev precis när jag gjorde ett nytt inlägg 🙂
      Ja visst är den vacker, den lila rosenkallan.
      Trevlig helg och tack för alla dina kommentarer!

      Svara
  3. Erik

    Hej!
    Jag är tämligen novis när det kommer till inomhusväxter så jag måste fråga någon som verkar kunna, dig!! Jag fick en stor kalla för något år sedan och den växer så det knakar… den har dock inte blommat på ett ca halvår men sätter mängder med nya blad. Så min fråga: hur beskär man den och har du några knep på hur man får den att blomma mer?
    //Erik

    Svara

Kommentera

