I skuggan under en Bougainvillea

I väntan på våren så passar jag på att skriva lite om fler växter som går bra i ett uterum.

Bougainvillea är en sådan växt. Många av oss har säkert sett den när vi varit utomlands. Hur den blommar helt överdådigt och klär in husväggar och tak. Blommorna i sig är ganska oansenliga, det som gör Bougainvillean så praktfull är färgerna på högbladen runt de små gulvita blommorna. Högbladen kan ha färger i allt från djupaste lila, till rosa och vitt och även orangegula finns.

Bilden nedan är från Kreta juni -09. Där vid hotellets pool, fanns en fantastiskt fin Bougainvillea. Formklippt som ett träd med tjock stam och en stor krona full av blommor. Bougainvillean gav härlig skugga  och det var skönt att kunna ligga där under ”trädkronan” och njuta av de fina blommorna 🙂

Bougainvillean vill ha mycket sol på sommaren och på vintern trivs den bäst på en sval plats. Runt 5 plusgrader är fullt tillräckligt då. Jag har inte haft någon Bougainvillea på länge men i år tänkte jag skaffa mig en.

Denna bilden är från en annan semesterresa. Vi kallar Bougainvillean även för Trillingblomma på svenska.

2 thoughts on “I skuggan under en Bougainvillea

  1. Anita

    Vilka härliga bilder. Det lyser sommar om dom. Och bouganvillean är så underbar. Hade en flera år i uterummet men jag fick ullöss på den så jag slängde den. Men nu blev jag onekligen sugen på en ny till sommaren.

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

