Dendrobium ‘Berry Oda’

Mitt senaste tillskott till mina orkidéer är en ljuvlig Dendrobium! Jag fann den på ICA Maxi, av alla ställen, bara så där. Jag går alltid en runda i växtavdelningen i alla butiker när man ska handla sin mat, man vet aldrig vad man kan hitta.

Den doftar ljuvligt, ibland t.o.m lite starkt. I butiken stod den nära doftrankor, så jag trodde först att det var dom som jag kände doften av, men Berry Oda fortsatte att dofta när jag kommit hem också 🙂

Jag gillar färgen och så tycker jag om stänglarna som är fulla av de ganska små blommorna. Denna har 8 stänglar. Ett riktigt fint exemplar är det.

En närstudie av den fina blomman.

På kvällen doftar den ingenting, det verkar som den skickar ut doftpuffar under dagen, av varierande styrka.

Någon orkidéexpert är jag inte, men vad jag förstått efter lite googlande så verkar den vara ganska lättskött. Jag tycker i alla fall att jag gjorde ett riktigt fynd 🙂

5 thoughts on “Dendrobium ‘Berry Oda’

  1. Ingegerd

    Ja, den är så vacker! Litet späd, vackra färger, fina blommor och så riklig blomning! Så vackra foton!
    En sådan skulle jag verkligen kunna tänka mig också!
    Ha det så gott och trevlig helg!
    Ingegerd

    Svara
  2. Mona k

    Hej Ulla! Jag älskar Orkideér och denna var riktigt söt, är det en minisort?

    Kul att du satsar på växtblogg, det tilltalar mig mycket. Vackra bilder som vanligt, du kan du!

    Kram, Mona K

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Mona! Nej, detta är ingen minisort. Blommorna är ganska små, men desto fler.
      Annars är det en orkidé i ”vanlig” storlek.

      Svara
  3. Liane

    Vilken skönhet, vilka härliga bilder. Tur man kan fynda lite i ”vanliga” affärer. tack för din kommentar och den nedersta bilden i inlägget är en verbena. ha en fortsatt trevlig helg

    Svara
  4. Anita

    Jag har hittat många fina växter på Ica. Det där var ju en riktig blomsterskatt du hittade. Väldigt vacker. Jag har haft flera Dendrobium men dom har inte trivts. Vet inte varför. Hoppas du får njuta av din länge.

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

