Kamelia ‘C.M.Wilsson’

Den 21 dec köpte jag en ny kamelia, en rosa. Den heter C.M. Wilsson enligt etiketten som följde med. När jag köpte den så stod den ganska varmt i växthusen på Blomsterlandet.

Och när jag tog hem den så höll mitt uterum inte mycket mer än 5 plus.

Det blev nog lite för mycket temperaturskillnad för en del knoppar gick åt skogen. Men nu har den acklimatiserat sig och blommar fint.

Detta är den första blomman som slog ut och man ser på den att den är lite tilltufsad, med en del brunt i. Nu är det flera halvutslagna blommor på kamelian och de ser riktigt fina ut.

Jag har också plockat bort en del bruna knoppar för att få fram de friska fina.

Jag duschar den varje dag och när den blommat över ska jag plantera om den. Kamelian avskyr kalk och jag brukar använda rhododendronjord. Det har fungerat bra på min röda kamelia. (Den har förresten kommit med en andra blomning nu)

C.M. Wilsson har ganska stora blommor, de är härliga tycker jag.

Tur att man har sitt lilla uterum så man kan njuta av blommor även under denna vinter som råder i år 🙂

6 thoughts on “Kamelia ‘C.M.Wilsson’

  1. Ingegerd

    Så alldeles fantastiskt vacker! Underbar rosa färg och så fina detaljer i fotot!

    Själv ska jag försöka få en inglasad balkong när jag flyttar. Då kan jag använda den tidigare på våren och senare på hösten!
    Lycka till vidare med dina blommor och foton!
    Ingegerd

    Svara
  2. Anita

    Så roligt att få se bilder på din kamelia. Den är väldigt vacker. Det är något speciellt med rosa kamelior tycker jag. Intressant att läsa att du duschar den varje dag. Det har inte jag gjort. Kanske något att börja med. Jag planterar också om mina i rhododendronjord, man märker hur dom lever upp. Jag köpte till och med krukväxtgödning för surjordsblommor och den verkade dom tycka väldigt mycket om.

    Roligt att höra att din röda blommar om igen. Min röda har inte satt några knoppar men växer i övrigt och är frisk och fin.

    Ha en skön helg!

    Kram
    Anita

    Svara
  3. Mona k

    Hej Ulla!
    Vilken vacker blomma, den ser helt bedårande ut. Har aldrig ägt någon för egen del, det tror jag jag ska pröva någon gång. Hoppas du har det varmt och gott för ute är det fullt yrväder här i Skövde, nu är jag less på detta….

    Kramar, Mona K

    Svara

Kommentera

