Paradisträd, Crassula Ovata

Mitt paradisträd har blommat ett tag nu och här är några bilder på det.

Paradisträdet är en tacksam och lättodlad växt. Det tål torka, värme och kyla. Kyla är en förutsättning för att det ska blomma. Ljust och svalt på vintern och nästan helt torrt då, ja, då blommar det gärna. Det tål ända ner mot noll grader.

Jag har ju skrivit om Paradisträdet tidigare. De inläggen finns i kategorin ”Växter för uterum”. Du kan också använda sökrutan som finns längst ner här på sidan och söka efter växter direkt här i bloggen.

Mitt paradisträd börjar bli riktigt stort nu, det är snart 14 år gammalt. Jag vet inte om det går att plantera om det fler gånger 🙂

Men jag har tagit en stickling av det som tagit sig fint.

Det är väldigt enkelt att ta en stickling, bara att skära av en fin topp, låta snittytan torka lite  och sedan sticka ner den i en kruka med jord. Sticklingen tar sig lätt.

Det dröjer dock några år innan den kommer att blomma.

Det går bra att ha paradisträdet inne som en vanlig krukväxt också, men då kan man inte räkna med blomning.  Det gör kanske inte så mycket, för paradisträdet är vackert ändå.

5 thoughts on “Paradisträd, Crassula Ovata

  1. andré

    Oh, vilka fina blommor. Jag fick (tog) en stickling för snart fem år sedan, och den plantan börjar också bli riktigt stor nu.

    Svara
  2. Anita

    Jag har ju läst om ditt paradisträd förut och är så förundrad över den vackra blomningen som du fångat på ett ljuvligt sätt i dina bilder. Din lilla stickling ser ju verkligen fräsch och fin ut och kommer nog om några år att ge dig fina blommor. Jag har sett att det står ett paradisträd och trycker i ett hörn på jobbet, kanske jag ska nypa ett litet skott. Det borde nog trivas i mitt uterum. Man blir onekligen sugen när man ser dina härliga bilder.

    Vill också passa på att önska dig en riktigt skön helg 🙂

    Kram
    Anita

    Svara
  3. Distra Olatikäm

    Hej , men så vackert den blommar Paradisträdet , jag har inte haft en aning om att den blommar.Men var placera i en lägenhet där det är svalt.
    Min har börjat hänga men har ändå väldigt kraftiga stammar..Kanske den behöver en större kruka..Säger bara Grattis till en oerhört vacker blomma ..

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Distra!
      Ja, det är svårt att få paradisträdet att blomma om man inte har möjlighet att ha det svalt på vintern.
      Men det är en vacker växt ändå. Att ditt träd börjat hänga kanske beror på att du vattnat det för mycket? Det klarar torka även inne, dock inte så mycket att det torkar ut helt.
      Tack för din kommentar!
      Mvh Ulla

      Svara

Kommentera

