Getfotsklöver, Oxalis pes-caprae

Ja, nu är jag inte alls säker på att mitt ”ogräs” som växer hej vilt i mina krukor är just getfotsklöver.  Men att det är en Oxalis är det väl inget tvivel om i alla fall. Igår försökte jag söka efter vilken Oxalis det kan vara och läste då en beskrivning som jag tyckte passade in bra.

Den skulle i så fall växa som ogräs och vara nästan stört omöjlig att utrota, ungefär som vår maskros. Ursprungslandet skulle vara Sydafrika.

Och att det inte går  att utrota, det stämmer verkligen in på mitt lilla ogräs! Jag rensar i krukorna men snart så är där en grön matta igen.  Så jag tror att det kan vara  Getfotsklöver. Att det fått det namnet tror jag mig också kunna förstå.

För när man ser frökapslarna, (som jag inte har bild på här) så kan de med lite fantasi kanske likna getfötter 🙂

Men hur som helst, vare sig det nu är getfotsklöver eller ej, så gillar jag ändå växten. Blomman är jättesöt och växten har ju verkligen en frodig grönska.Hur den hamnat i mina krukor vet jag inte, men troligen har väl något frö funnits med i någon växt som jag köpt.

Den är också en bra indikator på när jag ska vattna i krukorna, för så länge Oxalisen inte hänger, så är det lugnt.

Så…..inget ont som inte har något gott med sig, skulle man väl kanske kunna säga 🙂

5 thoughts on “Getfotsklöver, Oxalis pes-caprae

  1. Ingegerd

    Så fin den lilla klövern är! Jag har inte sett gul klöver tidigare, bara den rosa med vinröda blad!
    Den lilla klövern blir så vacker på foto!
    Trevlig söndag!
    Ingegerd

    Svara
  2. Anita

    Den är säkert den och den är jättevacker. Jag har haft den i några krukor också och där fick den vara kvar för det var uppstammade växter och den var så vacker där den låg som en frisk, grön matta runt stammen på växterna. Kul att få veta namnet på den.

    Ha en skön vecka 🙂

    Kram
    Anita

    Svara
  3. Liane

    Vilka härliga bilder, blomman e j ubara för söt. Gillar hela växten igentligen trots att det klassas som ogräs, bladen är så vackra det blir som en grön frodig matta.

    Svara
  4. Birgitta

    Hej! Jag har också en oxalis som har draperat sig vackert hängande ifrån kanten på en kruka i uterummet som det står en ficus i. De tycks trivas ihop och klär varann! Tyvärr skjuter oxalisen ut sina frön med små explosioner som får fröna att hamna i andra änden på uterummet, uppe på bord och stolar mm! Jag läste på sidan ”Den virtuella floran” att den kunde heta ”klöveroxalis”. Den är släkt med harsyran vliket jag kunde känna när jag försiktigt tuggade på ett blad.
    Nu undrar jag bara om den är giftig för vi ska hämta hem en kattunge imorron…??

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Birgitta!

      Kanske det är klöveroxalis i mina krukor också då, för den fröar av sig enormt mycket.

      Om den är giftig eller ej, det kan jag inte svara på. Jag skulle inte tro det, men som sagt, det vet jag inte.
      Hälsningar Ulla

      Svara

Kommentera

