Titta, små fikon!

För ett tag sedan när jag skulle kolla hur mitt fikonträd mådde, så upptäckte jag dessa små fikon! Så himla roligt 🙂

Det här är ett Bornholmsfikon. (bladen som skymtar i bakgrunden är min fuchsia Boliviana)

Åke Truedsson skriver i sin bok:  Odlarglädje i uterum och på balkong, (en väldigt bra bok för övrigt) så här om hur man bäst odlar fikon:

Det finns två saker som är viktiga för att man ska få en riklig skörd: plantan behöver vintervila och den bör inte planteras direkt i marken.

Fikonet ska odlas i medelstora krukor, ca 30 – 50 liter. Att man inte ska plantera det direkt i marken beror på att då växer det helt enkelt för mycket och för snabbt, vilket inverkar på skörden, som då blir sämre.

Fikonet tål, beroende på sort, mellan -8 och -16 grader. Men så låga temperaturer är inte nödvändigt, det räcker med att det fäller sina blad och får vintervila ordentligt. Så långt Åke Truedssons ord.

Mitt fikonträd står ju i uterummet under vintern och där är temperaturen mellan 3 och 8 plusgrader. Och då fäller fikonet sina blad.

Det ska bli jättespännande att se hur dessa fikon utvecklas och när man eventuellt kan provsmaka dem. Man ska inte skörda dem för tidigt, de ska vara riktigt mogna och mjuka, då är dom bäst.

6 thoughts on “Titta, små fikon!

  1. Anita

    Grattis! Så otroligt roligt. Tänk att få äta sina egenodlade fikon. Det vore något det. Nu blev jag riktigt sugen på ett fikonträd jag också. Det skulle säkert trivas i mitt uterum.

    Svara
  2. Monica

    Nu blir jag nyfiken, mitt fikonträd har ränt iväg på 2 ”pinnar” som är ca 2 m höga, har stått frostfritt i vinter. Nu får den ny jord, Men ska jag beskära av ”pinnarna???
    Tacksam för svar
    Monica

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Monica, ja, du kan nog toppa pinnarna lite. Jag har toppat min planta så att den inte ska bli för hög. Mina fikon kom direkt på stammen. Jag tänkte försöka få mitt fikon som ett litet träd, men ännu vet jag inte riktigt om jag lyckats.
      Men det grönskar fint i toppen nu i alla fall så jag får se hur det går framöver 🙂
      Mvh Ulla

      Svara
  3. zdenko

    Hej,
    Trevligt att du lyckats med fikon. Själv har jag köpt en palnta s k Bornholms fikon förra året. Jag har också uterum med temp mellan 2-5 gr C på vintern. Nu undrar jag vad som ska hända. Trädet tappade bladen i höstas jag har bar ett fikon frukt på trädet nu undrar jag kommer fikonet att slå nya blad?
    Jag har vattnat plantan sparsamt hela vintern.
    Frukten är kvar på stammen.
    Tack för alla tips och svar!
    Hälsningar Zdenko

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej!
      Jadå, ditt fikonträd kommer att få nya blad till våren. Fikonet ska fälla sina blad över vintern, det är helt normalt.
      När det börjar bli varmare i uterummet kommer de nya bladknopparna att växa till. Då kan du också börja vattna lite mer, när du ser att trädet börjar växa igen.
      Hälsningar Ulla

      Svara

Kommentera

