Kanarieklocka

Förra året sådde jag en Kanarieklocka,  Canarina Canariensis.  Den grodde men växte inte så snabbt, då.  Du kan se  h ä r hur liten den var.  Ett tag såg det t.o.m ut som att den skulle tyna bort.

Senare under hösten när det blev lite svalare i uterummet, då satte den fart!

Kanske inte så konstigt när man tänker på hur den växer i det fria på Kanarieöarna. Den växer i skogarna uppe i bergen och vill nog inte ha det för varmt.

Jag hittade också en gammal bild på blomman, som jag glömt bort att jag hade. Det här är en bild tagen i Palmhuset för länge sedan.

Min Kanarieklocka har ju inte blommat ännu, men jag hoppas att den ska göra det så småningom. Jag tycker den är såå fin.

Jag passar också på att önska er som tittar in här en riktigt:

G L A D P Å S K !

3 thoughts on “Kanarieklocka

  1. Ingegerd

    Ja, det lilla skottet ser verkligen försynt ut! Själva blomman påminner (för mig) om änglatrumpeten. Ska bli spännande när din lilla planta kommer i blomning så vi får se!
    GLAD PÅSK till dig också!
    Ingegerd

    Svara
  2. Inger Runeson

    Jag har också lyckats med sådd av kanarieklocka. Jag samlade frön på Teneriffa 2008 och odlade upp under 2008 (fröna grodde jättebra), övervintrade plantorna frostfritt och sedan stod de ute under sommaren 2009 och står nu frostfritt igen. Några blommor har det inte blivit, men jag hoppas på det.

    Svara
  3. Anita

    Jag kommer ihåg när du letade frön förra året efter kanarieklockan. Jag har fortfarande en lapp kvar där det står ”leta frön från kanarieklocka till Ulla”. Jag hade tänkt leta efter den när jag var i Wales men du hittade frön innan. Så roligt att den överlevt vintern. Hoppas att den kommer att blomma i år. Det ska bli spännande att följa den.

    Och … en riktigt glad påsk till dig också 🙂

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

