Kungsängslilja i kruka

Det finns så många frestelser, alldeles för många, i handelsträdgårdar och blomsterbutiker så här på våren.   Och när jag senast skulle ha lite fler penséer till balkongen så fick jag syn på en kruka med Kungsängsliljor.  Åhhh vad dom är fina….jag har alltid tyckt så mycket om denna vackra blomma.

Kungsängsliljan finns, mig veterligt, inte vild i mina omgivningar.  Så jag blev ju överlycklig när jag fann den.

I krukan så finns det tre färger, en vit, (knoppen syns i bakgrunden på bilderna) en ljusare schackmönstrad och en mörkare.

Nu är den stora frågan, kan man få dom att överleva i kruka i flera år?  Hur behandlar jag dem i så fall efter blomning?

Jag är inte så kunnig på lök- och knölväxter, så jag skulle bli jätteglad om någon vet hur jag bäst ska sköta dem efter blomningen.

Men nu ska jag i alla fall njuta av Kungsängsliljans vackra blommor  så länge den blommar 🙂

7 thoughts on “Kungsängslilja i kruka

  1. Ingegerd

    Visst är kungsängsliljorna vackra! Det är min landskapsblomma och jag hade flera stycken i ett stenparti i villaträdgården. Dom kom igen år efter år i Sthlmstrakten, så du kan nog plantera ut dom i trädgården!
    Lycka till!
    Ingegerd

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ja, Ingegerd, kruxet är bara att jag inte har någon trädgård längre 🙂
      Men jag ska försöka få dem att överleva i kruka.

      Svara
  2. Liane

    Dom är så vackra kungsängsliljorna, jag tror att det ska gå bra att odla dom i kruka och även kunna vinterförvara dom i kruka.

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ja, Liane, jag ska göra ett försök för det är ingen köp- och slängväxt, det är dom för vackra för 🙂

      Svara
  3. David Borgström

    Visst finns kungsängsliljor i det vilda! Har sett dem uppe i Roslagen när jag spatserat i öppna landskap som liten.

    Svara
  4. Katarina

    Hej Tack för en väldigt bra blomster-blogg. Som nu koloniägare har jag hittat mycket matnyttigt här 🙂 Kom in på kungsängsliljan & läste om krukodlad sådan. Nu är det så att jag har massor av dessa i min trädgård, just nu minst 30 st blommande & fler knoppar är på väg. Har läst mig till att det sätter frökapslar efter blomning & tänkte testa att odla upp dem.
    Därför undrar jag hur det gick med din kungsängslilja i kruka

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Katarina!
      Jag sparade dem aldrig. Visste inte riktigt hur jag skulle göra.
      I år köpte jag också en kruka med kungsängsliljor men denna gången planterade jag ut lökarna
      efter blomningen. De trivs nog bäst i det fria och jag hoppas de ska trivas där jag planterade dem.
      Mvh Ulla

      Svara

Kommentera

