‘Senorita Rosalita’ paradisblomster

Åh vad hon är vacker, min senorita Rosalita 🙂

Tidigt i våras köpte jag en stickling som jag tyckte verkade väldigt spännande och intressant.  Det stod att den skulle få orkidéliknande rosa blommor och den såg jättefin ut på bilden som fanns intill sticklingen. Jag visste inte då att det var Paradisblomster.

På etiketten stod det bara Cleome hybrid, vilket inte sa mig någonting, då.

Men efter lite  googlande så förstod jag att det var Paradisblomster jag hade köpt.

Detta ska visst också vara en ny sort, efter vad jag läst och som inte blir lika hög som övriga paradisblomster. Denna blir ca 40 cm hög.

Paradisblomster är helt ny för mig och just nu har senorita Rosalita slagit ut sina första härliga blommor och jag är verkligen nöjd med mitt inköp av denna vackra blomma. Det var en trevlig bekantskap och det ska bli roligt att följa Rositas fortsatta tillväxt.

Får se när hon kan få komma ut på balkongen, ännu är det verkligen ingen vårvärme att tala om men hon verkar trivas fint i uterummet och där får hon stå, tills vidare 🙂

6 thoughts on “‘Senorita Rosalita’ paradisblomster

  1. Ingegerd

    Ett litet paradisblomster! Så vackert, så skirt! Visst är dom vackra! Jag hade en sådan i somras, men den blev överhopad av små larver och orkade inte mer. Jag upptäckte det litet för sent!
    Kanske vågar jag mig på en till när jag har flyttat i början av juni. Jag får en sommar på nytt ställe i år!
    Ha det så gott i våren!
    Ingegerd

    Svara
  2. Anita

    Paradisblomster kände jag inte till. Så vacker hon är din ”Senorita Rosalita”, förstår att du tycker om henne. Hon verkar ha en ”lagom” höjd också. Tänk så många olika sorters vackra blommor det finns.

    Kram
    Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Tror att vi odlar den som ettåring här hos oss i Sverige. Den tål nog inte vårt vinterklimat.
      Möjligen att den går att övervintra i ett uterum som är frostfritt på vintern.
      Mvh Ulla

      Svara

Kommentera

