Nerium Oleander, en populär växt

Åtminstone att döma av alla sökningar på Nerium som hamnat här på min blogg. Närmare bestämt ca 5000 visningar är mina tidigare Neriuminlägg uppe i nu 🙂

Nerium leder i popularitet, tätt följd av Paradisträdet. Tredje platsen delas av Murgrönsviol och Drakblodsträdet.

Och här kommer ännu ett inlägg om Nerium Oleander, min stora favorit bland medelhavsväxterna.

Jag har köpt mig en ny Nerium. Mina gamla har blivit så stora och jag har varit tvungen att klippa ner dem hårt. Därmed så blir det heller ingen blomning på dom i år.

Och för att inte bli helt utan Nerium-blomning denna säsong så var jag ju tvungen att skaffa mig en till. Blommorna är ljuvliga!

Min nya Nerium är en väldigt låg och kompakt liten buske, med flera blomställningar. Den är säkert behandlad med  tillväxthämmande medel.

Så småningom, när medlet försvinner, kommer säkert denna också att bli lika högvuxen som mina gamla exemplar.

Något som jag nästan aldrig lyckats med är att få sticklingar av Nerium att rota sig. Det är jättesvårt! Jag har försökt flera gånger på alla möjliga sätt utan att lyckas. Annars hade jag ju lätt kunnat föryngra mina gamla med flera nya sticklingar, men det vill sig inte riktigt. Men jag ska göra fler försök.

Nåja, det går ju bra med en ny planta också, för utan en blommande Nerium vill jag inte vara 🙂

Jag kanske ska nämna här också att Nerium är en väldigt giftig växt! Det får man tänka på om man har barn i närheten.

Mina gamla Neriuminlägg finns i kategorin ”Växter för uterum” och i ”Resebilder”

4 thoughts on “Nerium Oleander, en populär växt

  1. hasselmark

    Nerium är en fantastisk växt. Jag samlar på dem under sydliga semesterresor. Just nu står det några från Syditalien och från Malta i mitt växthus och väntar på sommarvärme ute. Att ta sticklingar är lättare än man tror. Sätt dem i vatten! Det tar lång tid men det har aldrig misslyckats.

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Tusen tack för tipset! Jag ska genast gå och sätta några i vatten. Jag har nog försökt det någon gång också, men då hade jag kanske inte tillräckligt med tålamod. Det ska jag ha denna gången 🙂

      Svara
  2. Ingegerd

    Håller med dig, nerium är en alldeles underbar blomma! Jättefina foton!
    Det är svårt att få skott av den rosa att rota sig, jag har provat. Men den vita är betydligt lättare. I samband med våra flyttar härifrån tog jag skott från dotterns vita och dom fick rötter på två veckor och står nu i jord och växer. Jag ska snart toppa dom för att plantan ska grena sig bättre!
    Lycka till med dina nerium!
    Ingegerd

    Svara
  3. Anita

    Jag har faktiskt också en nerium och den köpte jag tack vare dig, jag blev så inspirerad av dina bilder. Min har vuxit till sig och blivit kraftig och är full med knopp. De första blommorna har slagit ut. Än så länge står den i uterummet men jag längtar efter att få ställa ut mina blommor på altanen. Men det får vänta. Än så länge är det väldigt kyligt och frost på nätterna.

    En riktigt skön helg önskar jag dig 🙂

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

