Just nu på balkongen

Ett litet sommarcollage av vad som blommar just nu på min balkong.

Paradisblomman sjunger på sista versen. Jag funderar på att plantera om den för att se om den sätter nya blommor. Krukan räcker nog inte till längre.

Och lite ätbart måste man ju ha också. Persilja och gräslök är mina favoriter bland kryddväxterna.

Det är så härligt att kunna plocka färska kryddor. Och persilja och gräslök är andvändbart till allt.

Förra sommaren hade jag ingen änglatrumpet. Jag saknade den då så i år blev det en igen. De doftar ju såå gott på kvällen!

Mina små violer börjar också sjunga på sista versen. De planterar jag tidigt på våren och jag brukar byta ut dem senare på säsongen mot andra växter. Jag får se vad det blir där sedan.

Och så hittade jag en ursöt liten hängpetunia! Rosa små blommor, den börjar komma igång riktigt nu.

Jag glömde min lavendel i collaget, den blommar också jättefint nu. Men det blir säkert tillfälle att visa den också senare 🙂

I år planterade jag också en kaprifol i kruka, det har jag aldrig provat tidigare.

Jag gillar blommor som doftar. Mina luktärter är snart på gång också.

Ja, det är en härlig tid nu med alla blommor som prunkar 🙂

4 thoughts on “Just nu på balkongen

  1. Ingegerd

    Så vackra foton! Jag gillar ljuset i dina foton, men det har jag väl sagt tidigare, tror jag!
    Jag saknar ett paradisblomster i år. Jag har inte lyckats få tag på något. Men det blir väl fler somrar!
    Njut av sommaren!

    Svara
  2. rajson

    Det var nästan att jag köpte en paradisblomma idag!
    Rabatterna behövde lite påfyllning av ett åringar, speciellt min rabatt utanför uterummet.Det blev vita blommor som syns så bra i sommarnatten!
    Alltid lika fantastiska bilder hos dig!
    Ha det gott!

    Svara
  3. Anita

    Vilket härigt collage. Så du kunde inte motstå änglatrumpeten. Jag har tre stycken. En i uterummet och två på altanen. De på altanen fungerar som en rumsavskiljare. Och som dom doftar när man sitter där på kvällarna och njuter av sommaren.

    Håller med om persilja och gräslök. Jag har massor med gräslök. En del låter jag gå i blom medan jag klipper de andra för att ha färsk gräslök till långt in på hösten. Något annat jag också gillar är rosmarin. Mitt litta träd börjar bli väldigt fint. Jag klippte några kvistar från det i fredags och hade när vi grillade och de spred sköna dofter.

    Ha det gott!

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

