Lite mer höstfägring, Hibiscus Syriacus

Här är ännu ett par bilder från mitt senaste besök i Botaniska trädgården, Gbg.

Frilandshibiskus, Hibiscus Syriacus, den med blåa blommor, finns det ett väldigt fint exemplar av i Botaniska trädgården. Den står skyddat intill en husvägg, tror det är söderläge där.

Blomman har en härlig blålila färg.

Stammen är kraftig så den måste ju vara några år gammal, den här fina Frilandshibiskusen som är som ett träd fullt med blåa blommor.

 

Nu har jag  inga egna exemplar längre, de växte sig alldeles för stora i mitt lilla uterum. Jag kan ju inte ha allt där, hur gärna jag än vill 🙂

Men en härlig växt är det.

2 thoughts on “Lite mer höstfägring, Hibiscus Syriacus

  1. Anita

    Och vet du … jag har just kommit hem från Normandie och sett jätteexemplar av Hibiscus Syriacus. Jag tog frön och ska pröva att så … igen. Jag har ju en som jag dragit upp från frön som jag tog i Pisa. Men den vill aldrig blomma och den växer inte speciellt mycket. Den ser mer ut som en liten bonsai nu. Fin på sitt sätt men … man längtar ju efter blommor. Får se om det går bättre med de nytagna fröna.

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

