En blommande suckulent

En liten trevlig suckulent som  just nu blommar i mitt uterum. Pyttesmå blommor har den, bara några mm stora.  Jag fick ett skott för några år sedan och nu blommar den.

Namnet på denna suckulent vet jag ej. Ofta säger man ju bara att ”det är en suckulent” och så nöjer man sig med det.

Massor av knoppar som synes.

Jag tror jag ska satsa lite mer på suckulenter framöver. Det är trevliga växter, lättskötta och tåliga och så trivs de så bra i uterummet. Och då blommar de också, vilket de inte gör så lätt annars när man har dem i rumstemperatur hela året.

Fast det är ju trevligt det också, så klart. Dom är så pass intressanta ändå, med sina varierade former. Men allra roligast är det ju när man får se deras blommor också. Ofta har man ingen aning om hur de ska se ut, så det är riktigt spännande varje gång  man har  en ”ny” suckulent som ska blomma.

Om du som tittar in här händelsevis skulle veta  namnet på denna suckulent, så blir jag jätteglad om du vill skriva det i en kommentar 🙂

Uppdaterat lördag 18 sept:

Ninni kom med ett namnförslag, ”Hottentott” så jag sökte på det och kom så småningom fram till att min suckulent är en Crassula art.

Nu fanns det lite olika namn, både Hottentott och den kallas  också för Trollhalsband.

Om jag nu förstått det hela rätt så skulle det vetenskapliga namnet vara:

Crassula rupestris

Crassulasläktet är stort och det brukar vara lättskötta suckulenter, så det var ju trevligt att det är en Crassula-art :)

3 thoughts on “En blommande suckulent

  1. Ninni/fotografia

    Jag gillar också suckulenter. De passar mig, lättskötta som de är. Köpte några ”fredagsblommor” idag på en blomsterhandel och såg då en intressant suckulent som de kallade ”Hottentott”. Faktiskt väldigt lik din. Jag stod och tvekade om jag skulle köpa den men bestämde mig att vänta till en annan dag när jag inte hade så mycket att bära.
    Som vanligt så har du så fått ett så fint ljus i bilderna.
    Ha en skön helg!
    Kram Ninni

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Det ska undersökas Ninni, ska se om jag kan hitta något på ”Hottentott” 🙂
      Ha en skön helg du också!

      Svara
  2. Anita

    Suckulenter är härliga växter och din är väldigt vacker. Jag gillar den nedre bilden. Den är nästan tre-dimensionell. Och bladen ser verkligen ut som ett halsband, ett trollhalsband kanske. Var rädd om den, den är riktigt, riktigt fin.

    Och … ha en riktigt skön helg 🙂

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

