Höstpelargon

På något sätt, hur konstigt det än kan låta, så tycker jag nog att den bästa tiden i uterummet är nu och under hela vinterhalvåret.  När allting annat ute har avstannat då har jag fortfarande en härlig blomning i uterummet.Växterna trivs nästan bättre nu när det inte blir så  varmt därinne. Mina pelargoner blommar fortfarande, speciellt Aquarello.

Hon har inte blommat så fint under hela sommaren, som nu.

Då är det en speciell känsla att öppna dörren ut  och fortfarande mötas av blomning och den där lite speciella ”jordiga” doften.  Nu har det ju varit milt ute, både dag och natt så temperaturen ligger just nu runt 14 grader och elementet har vi inte behövt använda ännu, med några få undantag, då det var några frostnätter.

Mina kamelior är också inflyttade och den ena har stora knoppar. Kameliablomningen är också härligt att kunna se fram emot, mitt i vintern 🙂

Ljuset avtar ju nu, men det verkar inte bekomma växterna så mycket, ändå.

Fast fram i januari/februari då kan man kanske börja se en viss tröttnad hos pelargonerna, men än så länge märks det inte, de får gärna blomma så länge de vill 🙂

 

3 thoughts on “Höstpelargon

  1. rajson

    Ljuvligt soft bild!
    Har också ett par kamelior i knopp. Hoppas jag kan hålla ner tempen i uterummet så det inte tappar knopparna innan de slår ut!

    Svara
  2. Ingegerd

    Din pelargon är verkligen vacker!
    Det måste vara roligt att ha ett uterum, som förlänger blomning så mycket mer. Litet avis, faktiskt!
    Önskar dig en bra vecka!
    Ingegerd

    Svara
  3. Anita

    Jag håller helt med. Det är en njutning att ha uterummet den här tiden. Och mina pelargoner blommar också som mest nu. Aquarello har jag inte hört talas om men den är ju helt fantastiskt vacker. Och så rikligt den verkar blomma. Jag har en Mårbacka som är rätt stor och den har just nu massor med blommor.

    När det gäller mina kamelior så har jag massor med knoppar på båda två. Har räknat till ca 40 st på varje. Helt otroligt. Jag räknar inte med att alla ska klara sig men om så bara 10 slår ut på varje så kommer jag att bli glad. Dom brukar blomma lagom till Alla hjärtans dag. Ska bli spännande att se om det blir så i år också.

    Ha en skön kommande vecka i ditt uterum!

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

