Thevetia peruviana

Nu tänkte jag visa er en växt som är väldigt  vacker. Den kallas också för Gul oleander och enligt vad jag läst så tillhör den Oleandersläktet.

Jag försökte mig på den för några år sedan, med fröer från Impecta. Jag fick upp dem men sen ville det sig inte riktigt. Den har stora paranötsliknande fröer som är giftiga.

Växten på bilden fotograferade jag när vi var på Mauritius i dec 2006. I Botaniska trädgården där.

Jag såg den även på Teneriffa 2004 och det var efter att jag sett den där som jag ville försöka mig på den.

Kanske gör jag ett nytt försök, för den är verkligen vacker.

6 thoughts on “Thevetia peruviana

  1. Ingegerd

    Håller med dig, den är verkligen vacker! Blomman påminner en liten aning om nerium, som också är en av mina favoriter.
    Jag läste häromdagen, förresten, att vanlig nerium är dödligt giftig. Jag visste inte att den var så giftig, så jag måste kolla litet till! Jag och min dotter har några stycken och det är ju bra att veta ordentligt hur allvarligt det kan vara!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ja, Nerium är väldigt giftig, så man får ta det försiktigt, speciellt med barn i närheten.

      Svara
  2. Morgan K

    Synd att det inte lyckades riktigt med växten, men kanske det är värt ett försök till!?…
    För otroligt vacker är den, din bild gör den rättvis känns det som…
    Morgan

    Svara
  3. Anita

    Den är fantastiskt vacker. Jag förstår att du ville pröva den. Kanske man måste köpa den som planta för att det ska lyckas. Men troligen finns den väl inte att hitta här i Sverige som planta utan endast som frö. Jag visste inte heller att Nerium var giftig. Som tur är har jag inga små barn i närheten som kan frestas att äta av den.

    Ha en skön helg 🙂

    Kram
    Anita

    Svara
  4. kent

    Är nu i Thailand och har plockat fröer från just Thevetia peruviana.
    Mycket vacker och stor buske.
    Om någon är intresserad av frö, maila mig. Har massor av roligt på min hemsida

    Svara

Kommentera

