Senecio crassissimus, ett nytillskott till min suckulentsamling

Nu blir det en liten uppdatering här 🙂 Jag har skaffat mig en ny spännande suckulent, från Madagaskar. Ja, jag har ju inte varit där och hämtat den förstås, men ursprunget är därifrån.

Den är härdig ner till 0 grader, passar alltså perfekt i mitt uterum.

Jag har nu haft mitt uterum i 15 år och jag har kommit fram till att de växter som trivs allra bäst där är suckulenter. Jag har provat det mesta i växtväg i uterummet, men ofta blir det för varmt på sommaren och det skapar fina förutsättningar för allehanda ohyra på växterna. Massor av växter har jag fått slänga på grund av det. Till slut tröttnar man.

Men suckulenterna står där år från år och frodas och trivs, så det kommer att bli mest av dem i fortsättningen. De tål att torka, klarar värme och kyla och får sällan ohyra. Blommar fint gör de också när de får en sval övervintring.

Plus några pelargoner på sommaren, vill jag ha också, de trivs också bra i uterummet.

Den här suckulenten,  Senecio crassissimus, ska få gula blommor på långa stänglar. Bladen är också väldigt fina med sin lila kant.

Hur lång tid den tar på sig för att blomma återstår att se, spännande ska det bli i alla fall.

 

Trevlig helg!

2 thoughts on “Senecio crassissimus, ett nytillskott till min suckulentsamling

Kommentera

