Älskade pelargoner

Pelargoner är en härlig växt och de tillhör också mina favoriter bland växterna. Det finns ju så många olika sorter och man hittar alltid några som blir ens favoriter. Jag brukar alltid köpa några nya sorter varje vår, sen försöker jag spara dom som jag gillar bäst, i mån av plats.

Förra våren köpte jag två hängpelargoner. Den ena blommade aldrig under sommaren 2010, men det gör den nu istället.

Frances parmeter med variegerade blad.

Den har hängt i uterummet under hela vintern, nästan helt torrt och nu blommar den så här fint.

Detta är en tulpanpelargon, ny för i år i min samling.  Carmen Andrea står det på etiketten.

Tulpanpelargonernas blommor öppnar sig bara delvis, därav namnet. Denna är ju inte fullt i blom ännu, men den är fin ändå 🙂

Och så en gammal favorit, Dr. Westerlunds pelargon. Denna har variegerade blad och doftar härligt när man rör vid bladen.

Jag har säkert skrivit om den i något tidigare inlägg 🙂

Några nykomlingar till har jag skaffat i år, men de blommar inte ännu så jag får  återkomma till dom lite längre fram.

( Mina tidigare inlägg om pelargoner hittar du i  kategorin ”Pelargoner” )

2 thoughts on “Älskade pelargoner

  1. ÅsaV

    Pelargoner verkar vara fantastiskt livskraftiga också! Jag har misshandlat ett stackars pelargonskott nästan hela vintern, det har stått i ett glas med vatten utan näring och ibland varit helt torrlagd. Så för några veckor skjöt den upp en stängel och blommar nu med den allra finaste blomman! Nu har jag äntligen förbarmat mig över den och planterat den i jord. Härliga bilder du visar. Jag fastnar särskilt för den översta!

    Svara

Kommentera

