Bougainvillea

Nu har jag äntligen skaffat mig en Bougainvillea, eller Trillingblomma som vi också kallar den förr.  Det är en härlig växt och det är väl också Bougainvillea som man först tänker på, i växtväg, när man nämner medelhavet.

I medelhavsländerna klär den ju ofta in husväggar, tak och uteserveringar helt. Den finns i många färger, men jag tycker den lilarosa är finast.

Här ser man de söta små blommorna och det är högbladen runt blommorna som får färg och som också är mest iögonfallande.

Bougainvillean passar fint i ett frostfritt uterum. Mycket ljus och vatten på sommaren, men låt den torka lite lätt emellan vattningarna. Man kan ju även ha den ute på sommaren men ta in den innan frosten kommer.

Det som jag mest bekymrar mig för är att den lätt blir angripen av bladlöss när den står varmt. Den har ju ganska tunna blad. Så jag hoppas verkligen att jag ska slippa dom denna gången 🙂

Tidigare inlägg om Bougainvillea finns   H Ä R

4 thoughts on “Bougainvillea

  1. Anita

    Visst är dom väl ljuvliga! Jag hade en för flera år sedan i uterummet. Där stod den väldigt varmt men jag har inget minne av att den fick löss. Däremot tappade den alla bladen efter några år. Jag trodde den var död så jag slängde den. Nu har jag hört att den tydligen kan göra det och att man inte ska slänga den. Typiskt.

    Kul att du har öppnat din växtblogg igen. Nu ska jag gå in i din andra blogg.

    Ha en riktigt skön helg!

    Kram Anita

    Svara
  2. Liane

    Dom är helt ljuvliga, jag har haft 2 genom åren som tyvärr har blivit angripna och dukat under men när uterueemt väl var färdigt så var det den första blomman som jag tänkte på skulle få flytta in.

    Svara
  3. Anja

    Så fint att du använder dina odlingsytor till även ätbart. Det finns inga tomater i världen som smakar så gott som de egenodlade./Anja

    Svara

Kommentera

