Novemberkaktus

Egentligen skulle jag kalla min kaktus för Decemberkaktus, för den började blomma nu i början av december.

Den här kaktusen förde en tynande tillvaro under förra hösten och vintern. Stod inne hela tiden.  Så i våras förbarmade jag mig över den, planterade om den och satte ut den i uterummet.

Efter några månader började den sätta massor av knoppar.

Den växte fint också. Och nu så blommar den som allra bäst med jättefina rosavita blommor.

Jag har tagit in den nu under blomningen, var rädd att det skulle bli för kallt i uterummet så att knopparna inte skulle slå ut.

Annars tror jag den hade klarat det, bara att det tagit längre tid för knopparna att slå ut. Så den ska ut sen igen när den blommat över.

Tror jag ska skaffa fler, för det är en tålig och lättskött växt och den finns ju med blommor i många olika färger.

 

One thought on “Novemberkaktus

  1. Anita

    Så roligt att du öppnat din växtblogg igen. Precis en sådan kaktus har jag och den blommar just nu den också. Dom är så fina med sin milda färg. Jag har mina i uterummet större delen av året också men jag brukar ta in dom när dom börjar blomma så jag får lite blomsterfägring inomhus.

    Kram Anita

    Svara

Kommentera

