Madeira, den gröna ön

Nu blir det Madeirabilder resten av året här i bloggen 🙂
Vi har varit 1 vecka på Madeira, den gröna ön. Så fantastiskt vackert och jag är
full av härliga intryck och upplevelser. Plus en massa bilder förstås.
Men nej, jag ska inte lägga in alla drygt 700 bilder här i bloggen, bara några axplock.

utsikt

Jag börjar med en vy över en del av Funchal. Madeira är brant,
förutom nere i Funchal.  Funchal är en fin stad med massor av
blommor och fina parker. Men det som gjorde mest intryck på mig var
växtligheten uppe i bergen. Vi gick en levadavandring och i detta
inlägget blir det mest bilder från den vandringen.

skylt kopia

Här börjar vi vår vandring. Vi gick inte hela levadan, ungefär 6 km gick vi.

levada kopia2

Detta var ingen svår levadavandring, den var lättgången utan branta
stup vid sidan om. Det finns levador av alla svårighetsgrader men
har man anlag för svindel ska man inte ge sig på de svåraste.
Man får börja lite vackert 🙂

mimosa

En skog av blommande mimosaträd! Så vackert!
Det var ganska kyligt här uppe medan temperaturen nere i Funchal
höll sig stadigt runt ca 20 gr.
Madeira har ju ett subtropiskt klimat och det blir aldrig frost där.
Men det kan skilja mycket på temperaturen beroende på vilken höjd man
befinner sig på. Likaså växterna skiljer sig också åt på de olika höjderna.
Det regnar också mer uppe i bergen än nere i Funchal.
Längs levadan växte också massor av Afrikas liljor men de blommade inte nu.
De börjar blomma i juni någon gång.

mimosa2

Närbild på mimosablommorna.

nava2

Ibland gick man förbi privata trädgårdar och här såg man den
helt underbara Madeiranävan. Jag köpte med mig ett litet exemplar hem.
I den stora saluhallen inne i Funchal kunde man köpa växter och
blommor av alla slag.

vetej

Den här växten växte vild utefter levadan. Jag vet inte vad det är för växt
men den är vacker.Det kommer nog fler bilder från Madeira framöver,
jag har inte fått ordning på alla ännu 🙂

 

One thought on “Madeira, den gröna ön

  1. Maria

    Fina bilder från den grönskade ön Madeira. Jag var där för några år sen och gick många levadavadringar.
    Helt underbart!
    Ser fram mot dina bilder!

    Svara

Kommentera

