Madeira och alla växterna

Om man gillar växter, som jag ju gör, då är Madeira ett önskeresmål.

Det är så fantastiskt roligt att se alla härliga växter i sin rätta miljö.

Man kan gå i timmar och bara studera dom och, naturligtvis, fotografera

alla växter. Så här följer några växtbilder.

bauhin

 

Bauhinia, eller Orkidéträd blommade för fullt. Underbara blommor.

blaregn

Blåregn blommade också lite varstans. Här klänger det på

en mur på strandpromenaden.

blyblom

 

Blyblomma, också en väldigt vacker växt.

bougan1

gulboug

Bougainvillea, röd och gul. Den fanns också i många andra färger.

fuchsia

Fuchsia, vildväxande utefter levadan som vi gick.

jakar2

jakar3

Och Jakarandaträden stod i full blom. Svårt att göra dem rättvisa på bild.

 vitblom

Den här växten vet jag inte namnet på. Den växte vild och hade stora

papperstunna frökapslar som liknade valnötter i formen. Jag tog frö och har

sått dem, får se om det blir något. Det verkade vara en slingerväxt.

hibisk2

 

En härlig Hibiskus. Den används ofta som häckväxt här.

gulmalva

En vildväxande Gulmalva.  Jag tog en frökapsel och skulle titta i

den efter fröer men då kröp det ut en massa små myror, så jag bara

släppte den i ren förskräckelse 🙂

Men jag ångrar att jag inte tog några, kunde ju letat efter några

utan myror i. Det är lätt att vara efterklok 🙂

Fortsättning följer.

4 thoughts on “Madeira och alla växterna

  1. Britt

    Hej!
    Har tittat på din blogg o jag ser att du gör uppehåll just nu. Är man växtintresserad så är det naturligt.
    Du har en bild på en vit blomma som växer överallt på murar o skräptomter.Jag tror att det är Stjärnsöta Solanum jasminoides. Jag tog frön som lätt tog sig (hann dock inte blomma). Jag tog också frön från Stormalva, som du har på bild. De tog sig också (inga myror i min frökapsel) o en planta är ca 30-40 cm hög (inomhus). Jag tog också frön från Indiskt dunträd. Men man glömmer o när det kom upp konstiga växter hos mig, fattade jag ingenting. De såg ut att vara otillåtna. Men det visade sig sedan vara just Indiskt dunträd o det hade jag ju också tagit frön ifårn.

    Svara
    1. langberg

      Hej Britt!
      Jag var också inne på Stjärnsöta först, men sen när jag letat lite så kom jag fram till att det nog är en Ballongranka. Den liknar mest den växten. Och så just att den hade de stora valnötsliknande frökapslarna.
      Jag sådde också fröer och de tog sig fint. Just nu står växten i mitt uterum, den är grön fortfarande. Får se om det blir några blommor till våren.
      Tack för din kommentar
      Hälsningar Ulla

      Svara

Kommentera

