Madeiranäva, Geranium maderense

Efter en vecka på den blommande ön Madeira, så har jag fått tillbaka lite växtinspiration. Det var helt fantastiskt att få se alla härliga växter där. Och en växt som jag köpte med mig hem är Madeiranävan. En alldeles underbar växt.

Här ett exemplar i en trädgård som vi gick förbi på en levadavandring.

Jag kände till Madeiranävan sen tidigare men har inte vetat var och hur man kunde få tag på den. Så när vi en dag besökte den stora saluhallen inne i Funchal så plockade jag fram min bild i kameran och frågade först efter fröer, men det hade dom inga. Bara plantor……. ok, sa jag, ”do you have a small plant” ? Då försvann expediten och kom tillbaka med två ganska små plantor, jag tog den minsta 🙂 Gissa om jag var glad! Hon packade in den så väl åt mig, hon förstod väl att jag skulle ta med den på flyget.

Här växte den mera vild utefter levadan.

Efter vad jag läst om Madeiranävan så vill den stå lite skuggigt och fuktigt. Jag har min i uterummet nu. Klimatet där bör ju passa den även på vintern.

Och den kan säkert stå ute när vädret tillåter.

Om jag får den att blomma, det vet jag inte nu. Den kanske tar några år på sig. Jag ska sköta om den efter bästa förmåga i alla fall. Jag har också läst att den kan dö efter blomningen. Vi får se hur min planta utvecklar sig. Spännande ska det bli i alla fall.

Jag ska ta en bild av min planta så småningom, så ni får se hur den ser ut 🙂

2012.05.04

Så, här är min Madeiranäva:

Jag har inte vågat plantera om den ännu, först vill jag se att den hämtat sig ordentligt. Men den ser så frisk och fin ut nu, det börjar komma fler blad också så det är snart dags för omplantering.

Fler Madeirabilder finns i min andra blogg, Langbers bilder, för den som är intresserad.

Kommentera

