Olivträd, Olea europaea

Olivträd måste ju självklart finnas med bland växterna när man skriver om uterumsväxter/medelhavsväxter.  Jag har nog haft något gammalt inlägg om Olivträd, men det har jag nog tagit bort. Troligen för att jag inte var nöjd med det 🙂 Så här kommer ett nytt nu då.

Den här bilden tycker jag är sinnebilden för hur man tänker sig medelhavsväxter, ett gammalt fint olivträd med lavendel runt sig och så de stora krukorna i terrakotta.

Bilden är tagen på Madeira i tropiska parken i Monte. Madeira är ju ingen medelhavsö utan en atlantö, men medelhavsväxterna trivs bra där också i det subtropiska klimatet.

Olivträd passar utmärkt att ha i ett uterum. Det är ganska lättodlat och trivs med sval övervintring, ja, det kräver en sval övervintring för att trivas.

Man vattnar sparsamt på vintern och mer när det är varmt. Jag använder vanlig krukväxtjord till mitt, det fungerar bra. Det finns speciell medelhavsjord att köpa, jag provade det för några år sedan, men jag tyckte inte det blev någon märkbar skillnad.

Mitt eget olivträd. Det ska till att blomma snart, fullt med knoppar, men om det blir några oliver sedan, det återstår att se. En fin växt är det och olivträd kan ju bli väldigt gamla.

 

 

3 thoughts on “Olivträd, Olea europaea

  1. Anita

    Nej men oj … har du varit på Madeira! Så härligt. Bilden på olivträden med terrakottakrukorna är helt fantastisk. Och så spännande med din Madiranäva. Den påminner lite om en doftpelargon i bladen ser man på ditt lilla skott.

    Nu måste jag in och kika på din andra blogg. Såg att du hade Madeirabilder där också.

    Kram Anita

    Svara
  2. baragott

    Underbar bild med olivträden, lavendeln och dom vackra krukorna. Jag skulle vilja ha ett citrusträd men olivträden är vackra men ingen i vårt hushåll är speciellt förtjust i oliver så det ska väl vara för det vackra då 🙂

    Svara

Kommentera

