Från Funchal till Camara de Lobos

En dag på Madeira så packade vi våra ryggsäckar och vandrade till
Camara de Lobos. I Lidoområdet i Funchal börjar en fin strandpromenad
som går västerut, ända fram till Camara de Lobos. Det är ca 7 km att gå.

kustprom

 Man följer kusten hela vägen.På sina ställen är det en dramatisk kust med branter.Det gröna som syns på slänten är kaktusar.

eldkrona

Här växte också Eldkronan vild i stora bestånd.

bollvaxt

Närbild på Eldkronan. Ofta brukar den vara röd/orange men här gick den mer i rosa/gult.

tunnel

 När man gått några km så kommer man fram till en tunnel som tar en

igenom ett berg.

 

strand2

Och på andra sidan tunneln så kommer man ut på en av de få stränder som finns
på Madeira. En riktig klapperstensstrand. Ljudet av de klapprande stenarna
när vågorna rullade in och sen drog sig tillbaka, det ljudet  har jag fortfarande
kvar i huvudet. Det var mäktigt att lyssna på det.
På berget därborta skymtar Camara de Lobos. Lite längre fram på denna
stranden stannade vi och fikade. Vädret var mulet men ca 20 gr varmt.
Väldigt behagligt vandringsklimat.

 

camara2

 

Nu är vi snart framme i Camara de Lobos.

camara3

Camara de Lobos är en liten mysig fiskeby. Fina planteringar kantade
den sista sträckan av strandpromenaden.  Lobos i byns namn betyder vargar
och syftar på de munksälar som brukade ligga på stranden och värma sig.
Nu är stranden helt ägnad åt fiskebåtarna och fiskarna. De fiskar den berömda
Espadan. Vi srosade runt lite i byn och sen åt vi lunch vid de blågröna parasollerna.
Efter det så tog vi lokalbussen tillbaka till Funchal.
Det  var en härlig resa till Madeira och man hinner inte med allt man
vill på en vecka. Vi besökte även Nunnornas dal, Jardim Botanico i Funchal,
åkte linbanan upp till Monte mm. Vi tyckte väldigt mycket om Madeira och vi kommer
säkerligen att resa dit igen. Vi har mycket kvar att se och upptäcka där 🙂

 

6 thoughts on “Från Funchal till Camara de Lobos

  1. Ninni/fotografia

    Vilken härlig promenad! En gång har jag varit på Madeira, en restresa för kanske 10 år sedan. En ljuvlig ö som jag säkert kommer att återvända till så småningom.
    Har kikat igenom dina bilder av blommor och blommande träd och känner igen flera från både Portugal och Brasilien. Skönt att få reda på namnen 🙂
    Må så gott!

    Svara
  2. Anita

    Ulla … så underbart att läsa din reseberättelse från Madeira. En envis ögoninflammation (som nu äntligen är borta) har gjort att jag suttit minimal tid vid datorn. Men … då fick jag ju se så mycket mer härligt nu … på en gång 🙂

    Ni verkar ju haft en fantastisk resa. Vilken blomning och vilken mångfald med växter. Jag har varit på Madeira men det var i november och jag kan tänka mig att det är lite annan blomning nu. Bland annat jakarandaträden. Jag såg ju några i Sydafrika och som du säger, det är svårt att göra dom rättvisa på bild men jag tycker du lyckats.

    Den blommande mimosan måste varit en upplevelse. Så vackert. Och synd att myrorna hade invaderat malvafrökapseln. Men du fick ju i varje fall med dig en planta av den fina Madeiranävan.

    Jag antar att ni också besökte botaniska trädgården. Den minns jag som fascinerande och utsikten där uppifrån var fantastisk.

    Jag antar att det kommer fler bilder. Dom ser jag fram emot. Själv så kommer jag att resa bort en vecka, till England. Trädgårdsresa förstås 🙂 Ska skriva en lista över hur min käre sambo ska vattna här hemma. Det är mycket frösådder och växter som trängs i uterummet. Än så länge törs vi inte ställa ut något då luften fortfarande är kylig och risken för nattfrost inte är över.

    Ha en fortsatt skön vecka!

    Kram Anita

    Svara
  3. Tammy

    SÅ underbart att få följa med lite till Madeira – har alltid velat åka dit och hoppas få komma dit en vacker dag!

    Sådan härlig natur där är, och från stenarna och havets rullande vågor kan jag på något sätt höra av din berättelse!

    Och det måste ju varit ett paradis med blommor? Och du som kan fånga blommornas skönhet har verkligen varit på rätta stället förstår jag, ser framemot dina inlägg 🙂

    Kram Tammy

    Svara
    1. langberg

      Madeira är fantastiskt fint, hoppas du kan resa dit någon gång. Tror att du skulle gilla ön 🙂
      Tack för att du tittade in!
      Kram Ulla

      Svara

Kommentera

