Oscularia, min suckulent från Kreta

I juni 2009 var vi på Kreta en vecka.  Då knyckte jag ett skott från en suckulent som växte i hotellträdgården. Du kan se det inlägget   H Ä R.

Jag hade nästan gett upp hoppet om att den skulle blomma i mitt uterum. Nu är det ju 3 år sedan jag tog skottet och jag började tvivla……men, till min stora glädje så upptäckte jag små knoppar för ett tag sedan och nu blommar den!

Visserligen inte så rikligt som den gjorde på Kreta, men blommar gör den ju i alla fall 🙂

Den är verkligen jättesöt och det är så roligt att den äntligen blommar. Det lönar sig att vänta ibland 🙂 En del växter tar tid på sig för att blomma.

Jag vet att det finns liknande suckulenter som kallas för Glansblommor, men det stämmer inte riktigt med bladen på denna, så därför tror jag att detta är en Oscularia, men 100 % säker är jag inte.  En rolig växt är det i alla fall och jag gillar suckulenter.

 

6 thoughts on “Oscularia, min suckulent från Kreta

    1. langberg Inläggets författare

      Ja, den är lite speciell denna suckulenten, jag hade heller aldrig sett den tidigare.
      Tack för din kommentar 🙂

      Svara
  1. Karin A

    Vilken vacker suckulent! 🙂 Värd att vänta på, skulle jag tro.

    Tack för alla din tips om odling av fikonträd. Jag blir mer och mer övertygad om att det ska få bo på min balkong eller i min mammas trädgård.

    Svara
  2. Anita

    Så roligt … det är ju så, man måste ha tålamod när det gäller växter. Men den vackra blomman var verkligen värd att vänta på. Visst är det roligt att ta skott när man är utomlands. När vi var i Sydafrika så köpte jag frö av en chilisort som inte finns att köpa här i Sverige. Den har jättemycket frukt nu och ska bli väldigt rolig att pröva i maten.

    Hoppas du har en bra helg och inte så regnigt som det är här hos oss.

    Kram
    Anita

    Svara
  3. Linda

    Så trevligt! Jag älskar att ta skott och fröer utomlands. Det är så roligt när det lyckas. Jag har en Madagascar Periwinkle som jag tog skott av på Kap Verde för tre fyra år sedan och den är min mest älskade krukväxt.

    Använder du macro när du fotograferar, eller hur gör du? Tycker så mycket om stämningen och lugnet i dina bilder.

    Ha en fin dag!
    //Linda

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ja, jag använder mitt favoritobjektiv som är Tamron 90 mm, (macroobjektiv).
      Då får man kort skärpedjup och bakgrunden blir mjukare.
      Jag älskar det objektivet 🙂

      Svara

Kommentera

