Klockmalva

Det var längesedan jag uppdaterade här, nästan 1 år sen.   Men bloggen lever ändå 🙂

Nu ska jag försöka att uppdatera lite mer framöver, det går lite i vågor det där.  Ibland tappar jag intresset men nu när växtsäsongen är igång så smått så blir det roligt igen.

Jag har en härlig klockmalva med rosa blommor och den får inleda mina inlägg för i år.

kmalv3

Köpte den förra säsongen. I höstas tog jag ett skott som jag har haft i köket hela vintern. Och nu blommar den så fint.

Moderplantan har stått kvar i uterummet under vintern och den har fina knoppar men dom är inte utslagna ännu.

kmalv5

Det blev också en del fröer och dom har jag sått. Får se vad det blir av dom. Är det

inte så att frösådda plantor av klockmalva kan få andra blomfärger än moderplantan?

Jag tror det i alla fall.

Om fröerna gror så kan det ju bli spännande att se vad blommorna får för färg.

gulmalva

Den här gula malvan fanns på Madeira där vi var i april förra året. Jag ångrar såå att jag inte tog några fröer av den!

One thought on “Klockmalva

  1. Anita

    Så söt den är, din rosa malva. Och den gula, den var verkligen läcker. Jag gillar gula blommor … du har ju sett min gula clivia 🙂 Som du vet gillar jag ju vita blommor också och har varje år glansmalva i min vita rabatt. Den är väldigt tacksam, blommar från försommar till sen höst.

    Här har det regnat hela natten men nu är det uppehåll. Dom har inte lovat något fint väder idag direkt, kyliga vindar och mulet men imorgon lät det lite hoppfullare.

    Önskar dig en fin Valborgshelg!

    Kram
    Anita

    Svara

Kommentera

