Härliga pelargoner

Nu blir det mer pelargoner här. På Tjolöholms slott, söder om Kungsbacka, pågår
just nu en pelargonutsällning, Wild and sweet.  Den pågår hela sommaren fram till 1 september.
Jag har varit där.  Pelargoner är en härlig blomma och de är ju förhållandevis lätta att odla.
Ursprungligen härstammar de från Sydafrika. På utställningen finns också många vilda sorter.
Så här kommer ett litet urval.

trudie

Dvärgpelargon Trudie.

Härlig blomform tycker jag.

kleine

Kleiner Liebling, ”liten älskling” och visst är den söt.

unik2

Crimson Unique, en färgstark unikpelargon.

wandal2

Odensjö Wanda Lee    En underbar pelargon, det här blev nog min favorit!

psidoid

P.Sidoides en vildpelargon. Sirliga små eleganta blommor i en härlig färg.

namnlos

Också en vildpelargon. Denna missade jag tyvärr namnet på.
Jag kanske åker dit igen, alla vildpelargoner blommade inte nu.
Har du vägarna förbi och gillar pelargoner så åk dit 🙂
2 thoughts on “Härliga pelargoner

  1. Anita

    Mmmm …. jag gillar pelargoner och jag gillar dina pelargonbilder. Har haft ”datorsemester” i sommar men nu är jag tillbaka. Crimson Unique gillar jag då jag har en förkärlek till klarröda pelargoner. Tänk, pelargoner tröttnar man aldrig på 🙂

    Kram
    Anita

    Svara
  2. Katarina /En Grön Sida

    Underbara bilder på pelagoner!
    Gillar framförallt vildpelargonerna…
    Vet inte om du tar sticklingar och får över… isåfall hojta gärna =o)
    Jag vet inte exakt vilka av mina pelargoner – har inte jättemånga, men några – som klarat övervintringen, men kanske har jag någon att byta med. (Får vänta lite och se, för de flesta har inte börjat blomma än.)
    Allt gott!
    /Katarina

    Svara

Kommentera

