En ”julröd” kamelia

Jo, denna bloggen lever ännu, även om jag inte uppdaterar överdrivet
ofta 🙂 Men nu tänkte jag visa en bild på en av mina tre kamelior.
Den är så härligt röd. Detta är min senaste kamelia
som jag fick av min man för två år sedan.

kamelia2

Tyvärr så börjar den blomma lite för tidigt. Det beror på att den
stått ute i skuggan hela sommaren och en bit in på hösten. Och när jag
då tar in den i uterummet i slutet av oktober så är där ju fortfarande
ganska varmt på dagarna.
Varmt på dagarna och kallt på nätterna, det är nog ingen bra kombination
för kameliorna. Då luras de att blomma.
Men en av de tre är bara i knoppstadiet ännu så det blir kanske en lång blomning ändå 🙂
Blir kanske fler bilder när blomman slagit ut helt.
Hej så länge 🙂
5 thoughts on “En ”julröd” kamelia

  1. Anita

    Jag har ju kommenterat din röda kamelia på din andra blogg men jag kommenterar här också. Roligt att den är julröd. Jag har en röd och vit kamelia men den är mer ljusröd. Jag ska nog försöka få tag i en mörkt röd också för jag tycker det är så vackert … och ovanligt. Jag tror skillnaden mellan ditt uterum och mitt är att jag inte har speciellt varmt på dagarna. På hösten ligger det nämligen i skugga så temperaturen är kanske bara 5 grader högre än på nätterna. Det är förmodligen därför mina kamelior börjar blomma i februari. Men jag tror säkert att din röda kommer att blomma länge. Det blir ju ändå mörkare och mörkare nu.

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Tack Anita för din kommentar här 🙂
      Jag tog bort kamelian från min andra blogg, den passar bättre här.
      Jo, det är nog så som du skriver. När solen skiner här så kan det
      bli uppåt 24, 25 gr fortfarande i uterummet på dagen. Och så kallt på natten.
      Men mina kamelior är lite kinkiga ibland 🙂 Får väl börja prata med dom
      som du gjorde med din hortensia 🙂
      Kram

      Svara

Kommentera

