Blodapelsin från kärna

På vintern, när det är säsong för blodapelsiner frossar jag i dem. De är väldigt goda, saftiga och söta i smaken.

Vanligtvis brukar de  komma från Sicilien. De är också väldigt kärnrika.

Så en dag provade jag att sätta några kärnor, mest på skoj och för att jag inte har någon citrusväxt.

Satte dem direkt i en liten kruka, utan att låta dem torka först.  Jag ställde dom sen i badrummet på groning. Där är det ganska varmt.

 

blodap

Och minsann, efter en månad ungefär började det sticka upp en grodd! Ja, t.o.m två ur samma kärna!

Nu står krukan i uterummet och de växer bra. Jag har inte planterat om den ännu och jag vet inte heller om jag ska klippa av den ena stängeln. Jag får se hur de växer framöver.

Blodapelsiner vill ha det lite kallt på vintern så de borde ju trivas bra i uterummet.

Man kan ju för övrigt dra upp många växter ur kärnor, det är lite spännande att prova. Avokado har jag också provat, men den växte så ”fult” så jag tröttnade på den.

Om man kan få en apelsin från kärna att blomma, hm ja, det kanske blir lite svårare. Återstår att se 🙂

 

2 thoughts on “Blodapelsin från kärna

  1. Scuba Porkkana

    Det är vanligt att de kommer 2 eller flera från en kärna, klipp inte av den utan när du byter kruka kan du dela på dem för det är 2 olika växter med egna rötter och stam, lättast går det när man duschar av den sista mulden från rötterna så ser man hur dom går.

    Svara

Kommentera

