Lyxvioler

De här violerna, eller penséerna, älskar jag. De är så vackra. De kallas för lyxpensé. Det stod det i alla fall på krukan 🙂

Jag har alltid en, eller ett par krukor med dessa varje sommar på balkongen.

lyx2

När det blir riktigt varmt doftar de också ljuvligt.  För att de ska blomma hela sommaren ska man nypa av de vissna blommorna.

Och skulle plantan ändå bli för risig efter ett tag då kan man klippa ner den rejält. Det dröjer inte länge förrän det kommer nya blommor. Förra året klippte jag ner dom flera gånger och det fungerade fint.

Jag tycker blommorna är ljuvliga. Jag plockar också in små buketter hela tiden 🙂

(Jag har  fotograferat dem ”igenom” mina lila brytbönor. De växer också så det knakar och ska snart blomma).

 

2 thoughts on “Lyxvioler

  1. Anita

    Lyxpensé, det var en nyhet för mig. Den är jättevacker. Jag har faktiskt helt missat det där med penséer i år. Fast det är inte för sent ännu. Men just nu är det platsproblem 🙂 Apropå violer. Kommer du ihåg att det fanns tabletter som hette viol. Om jag inte minns fel var det en viol på framsidan. Jag minns att jag älskade dom. Dom smakade som mammas violer luktade tyckte jag.

    Ha det gott!

    Kram Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ja, violpastillerna kommer jag ihåg 🙂 Finns dom inte längre?, vet faktiskt inte.
      Kram Ulla

      Svara

Kommentera

