Blyblomma, Plumbago auriculata

Blyblomman har jag nog aldrig haft med här i växtbloggen. Det är en väldigt vacker växt och den lämpar sig bra för uterum. Om man har tillräckligt med plats, kanske jag ska tillägga 🙂

blyblom1

Jag har haft en blyblomma för länge sedan.  Kruxet var bara att den växte så enormt, jag fick klippa och klippa den hela tiden. Den har ett spretigt växtsätt, skjuter långa skott och till slut så blev den mig övermäktig.  Men vacker är den, blommorna är ljuvliga med sin speciella blåa färg. Den finns med vita blommor också.

blyblom2

Den är lättskött, trivs med svalt på vintern och i vanlig krukväxtjord. Vattnas normalt, mindre på vintern om/när den står svalt.

Ursprungsland är Sydafrika.

De här bilderna tog jag på Madeira 2012, där fanns det gott om vackra blyblommor.

3 thoughts on “Blyblomma, Plumbago auriculata

  1. Anita

    Inte vet jag om jag har direkt gott om plats men en blyblomma har jag (kanske därför jag inte har så gott om plats 😉 ) I år har jag klippt ned min helt. Jag går hårt åt den varje år för att hålla den i schack men i år blev det lite eller mycket extra. Och det visar sig att den mår väldigt bra av att bli nedklippt helt. Den blir fantastiskt grön och tät även om blomningen dröjer lite längre. Men den är värd att vänta på. Dina härliga bilder visar vad jag har att vänta mig om någon månad.

    Ha en fin torsdag kväll 🙂

    Kram Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Ja, man måste nog klippa den ganska hårt, men vacker är den. Ditt uterum är nog större än mitt 🙂
      Jag tyckte min blyblomma tog upp halva uterummet när jag hade den. Jag vill ju ha alla växter, men det går ju inte på 10 kvm.
      Det blir många val att ta ställning till ibland 🙂
      Ha det gott, vi har riktigt varmt här idag.
      Kram Ulla

      Svara
  2. Katarina /En Grön Sida

    Hejsan,
    Roligt att hitta hit via din kommentar.
    Många vackra bilder och gillar ditt sätt att utgå från växterna. Läser och läser, ser och ser…
    Nä, någon blyblomma har jag inte. Nä, någon plats har jag inte. Inte ens ett uterum! Men, varför låta det hindra? För den är vacker… och den går ju att beskäras. =o))
    Allt gott!
    Katarina

    Svara

Kommentera

