4 nya pelargoner ‘Lavender Lad’, nr 1

Fyra ( för mig ) nya pelargoner har jag nu skaffat mig. Jag tänkte presentera dom här efter hand.

Jag börjar med ‘Lavender Lad’

lvend1

En helt ljuvlig doftpelargon!  Den har ett sirligt växtsätt och bladen doftar lavendel när man rör dem. För att inte tala om den helt underbara blomman och färgen!

lvend2

Den lämpar sig att ha i en ampel då grenarna gärna hänger lite.

lvend3

Jag har läst lite om den på nätet och på vissa ställen står det att det är en primärhybrid/doftpelargon och att den egentligen heter Deerwood  Lavender Lad.

Ja, det här med namn på pelargoner är inte helt lätt alltid, men hur som helst så är det en helt underbar pelargon.

Jag har köpt mina nya pelargoner på.   Orust blommor

Det ligger närmast till för mig om man vill ha lite speciella sorter. De har västsveriges största sortiment av pelargoner.

 

Och så ska jag slå ett slag för:  Trädgårdsbloggar

Där kan man få inspiration om man gillar växter och trädgård, det är en samlingsportal för oss med gröna fingrar 🙂

5 thoughts on “4 nya pelargoner ‘Lavender Lad’, nr 1

  1. Kina B

    Älskar pelargoner, man kan helt enkelt inte få för många av dom små raringarna 🙂 Hoppas du haft en fin dag!
    Kram KIna

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Hej Kina!
      Roligt att du hittade hit och tack för kommentarer. Jag kommer titta in till dig också 🙂
      Ha det gott!

      Svara
  2. Anita

    Jag minns med glädje ‘Lavender Lad’ som jag hade hos mig för många år sedan. Doften och den vackra färgen på blommorna. Vet inte varför jag inte har den kvar. Har ett svagt minne av att den fick löss. Pelargoner drabbas ju inte så ofta av löss men ibland händer det. Nu ser jag fram mot presentationen av de andra tre 🙂

    Kram Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Visst är den härlig 🙂 Hoppas jag slipper löss på den. Som du skriver så brukar pelargoner klara sig ganska bra, speciellt doftpelargoner.
      Kram Ulla

      Svara

Kommentera

