Purpurböna

I år har jag provat att odla purpurbönor. Jag vill gärna ha något ätbart också på balkongen, bland alla sommarblommor 🙂

Och Purpurbönan har verkligen blivit en favorit! Jag sådde den direkt i en jättestor kruka i slutet av april och nu har vi redan skördat bönor 3 gånger. Jag gallrade ut så att det blev 5 plantor kvar i krukan. Jag tror att krukan är på 30 liter ungefär.

lilab2

Purpurbönan har vackra blommor också, titta bara på färgen. Den blommar och ger skörd samtidigt när den kommit igång ordentligt. Och växer frodigt gör den.

purpur

Det här är dagens skörd 🙂 Tyvärr så försvinner färgen när man kokar dem, men smaken är det inget fel på. De är jättegoda. Bönorna får en mörkt grön färg vid kokning.

Det här blir en böna som jag ska ha fler gånger, jag har provat andra bönor tidigare år men ingen har gett så mycket som denna. Och det finns väl inget godare än att gå ut och skörda egenodlat. Färskare kan man ju inte få det och så vet man att det är ekologiskt odlat också.

 

Kommentera

