Slingerväxter

Här är några bilder på mina slingerväxter som jag har i år.

vinda

Blomman för dagen. Det är en härlig växt som blommar ihärdigt. Blommorna håller ju bara en dag men det kommer ständigt nya. Jag gillar den här med mörka blommor.

anitavxt

Det här är en växt som var helt ny för mig, tills jag fick se den i min bloggväns, Anitas blogg.

Jag blev så förtjust i den och Anita erbjöd sig att skicka frön till mig. Tack Anita!

Växten heter Codonopsis Pilosula ‘Dang-Shen’, kallas också för Fattigmansginseng. Den får små söta klockliknande blommor som påminner lite om klockrankans blommor, fast mindre då. Och den har vuxit bra som ni ser 🙂 Kanske, kanske kommer det några blommor redan i år. Det är en perenn växt och jag hoppas att jag kan lyckas med övervintringen av den i mitt uterum.

luktart

luktart2

Och två sorters luktärter som blommar för fullt nu. Luktärter måste jag bara ha varje sommar 🙂

svartoga

I år sådde jag även Svartöga. Det är en söt slingerväxt som jag inte haft på länge.

De slingrar sig lätt runt pinnar, precis som blomman för dagen gör.

Luktärtorna klättrar ju mer med små klängen. Jag brukar plocka ris i skogen och sätta i krukorna, då hittar de lätt ställen att fastna på med sina klängen.

Visst är det härligt när allt blommar och växer 🙂

5 thoughts on “Slingerväxter

  1. Anita

    Så många härliga slingerväxter du har 🙂 Och jag är extra glad över att Codonopsisen tagit sig så bra. Jag håller tummarna för att du får blommor mot slutet av sommaren.

    Din Blomman för dagen har en fantastiskt vacker färg. Jag odlade den förr och då den himmelsblå, ‘Heavenly blue’ men nu börjar jag få sådan platsbrist att jag fått avstå från slingerväxter i uterummet. Däremot har jag sått vitt Svartöga. Men gissa om dom hade svårt för att gro. Har googlat och upptäckt att det gula svartögat gror väldigt lätt medan det vita av någon anledning har svårare för att gro. Jag har satt ut mina i mitt Månskensland där dom fört en tynande tillvaro pga det kalla vädret vi fick lagom då jag satte ut dom. Men med sol, värme och vatten verkar dom nu ta upp sig.

    Luktärter är en annan slingerväxt som jag inte lyckas med. Dom brukar växa upp och bli frodiga och fina men … inga blommor. Vet inte vad jag gör för fel. Kommer ihåg när jag var på en trädgårdsresa ett år och såg en säkert 20 m lång häck med blommande luktärter. Det var magiskt och vilken doft.

    Sommaren fortsätter verkar det som. Inatt var det nära tropisk natt (det fattades 1 grad). Men med korsdrag i hela huset så blir det ändå rätt behaglig nattemperatur inne.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Vad konstigt att dina luktärter inte blommar, hm…. Har du prövat att så några direkt i en stor kruka?
      När vi hade koloniträdgården så satte jag alltid mina luktärtor i krukor, även om de hade fått plats i någon rabatt.
      Mina har alltid blommat. Nu har jag två krukor på balkongen och de blommar som bara den :)Jag använder yrkesodlarjord, den avger näring hela sommaren och växterna verkar trivas med den jorden. Du får prova med krukor till luktärtorna 🙂
      Kram Ulla!

      Svara
      1. Anita

        Jodå, jag har prövat olika knep. Sått i toarullar, sått i speciella höga krukor avsedda för växter, typ luktärter, som kräver djup jord, sått i ”vanliga” fyrkantiga plastkrukor och sått direkt i stora krukor. Men, det blir bara någon enstaka blomma om det blir någon över huvud taget. Jag kanske haft knepiga sorter. Vet att jag köpt dom i England och det kan ju vara så att dom är svårare än dom man köper här i Sverige. Men jag ska nog ta och pröva igen, skam den som ger sig 😉

        Kram Anita

      2. langberg Inläggets författare

        Jag sår alltid mina luktärter direkt i den krukan de ska ha. Det fungerar bra. Jag har hört att luktärtor inte gillar att bli omplanterade. I år har jag inte särskilt stora eller djupa krukor heller, det verkar gå lika bra ändå 🙂
        Ett år provade jag också med att så dem först i toarullar, men det blev varken bättre eller sämre, ingen fördel alls.
        Vad har du haft för jord till dina? Är det inte så att om jorden innehåller för mycket kväve blir det bara blad och inga blommor ?
        Ja, du får prova igen 🙂
        Kram!

  2. Anita

    Det kan ju vara så att jorden är för kväverik för bladen frodas 🙂 Jag brukar använda Hasselfors P-jord. Den brukar fungera bra till allt annat men kanske är fel till luktärter. Du skrev att du använder yrkesodlarjord, vilken sort är det? Kanske jag ska pröva den. Jag brukar handla min jord på Granngården, där har dom många olika sorter så den du använder kanske finns där.

    Kram Anita

    Svara

Kommentera

