Codonopsis Pilosula ‘Dang-Shen’

Nu ska ni få se lite bilder på min härliga Codonopsis! Den blommar nu och är verkligen jättefin.  Jag fick fröerna av Anita  i våras. Jag visste inte då om den skulle blomma i år eller inte. Men det gör den. Den har massor med knoppar!

Jag tycker verkligen jättemycket om denna växten, som var helt ny för mig tidigare. Jag tror  att det är det gracila och böljande växtsättet som tilltalar mig. Och blommorna förstås med sin vackra klockform. De är ganska oansenliga, gör inte så mycket väsen av sig i allt det gröna bladverket, kanske just därför som jag gillar den så mycket.

codon1

Blomman har lite färg som går åt det lilabruna.

codon2

Blomman är ganska svårfotograferad, den vill gärna gömma sig 🙂

codon3

Här en nyutslagen knopp. Ni ser att den inte vecklat ut hela klockan ännu.

knopp

En knopp.

knoppar

Vackert växtsätt. Jag har den precis innanför dörren från uterummet ut till balkongen. Det är balkongräcket man skymtar i bakgrunden.

Tack snälla Anita för fröerna 🙂

Här hemma säger min man och jag ”Anitas växt” när vi pratar om den 🙂 Min man gillar den också mycket.

Det ska bli spännande att se hur den kommer att klara övervintringen i kruka, men det ska nog inte bli några problem.

2 thoughts on “Codonopsis Pilosula ‘Dang-Shen’

  1. Anita

    Åh så roligt det är att din Codonopsis blommar nu och att den dessutom har massor av knoppar. Den trivs hos dig, det är tydligt 🙂 Och du gör den verkligen rättvisa med dina vackra bilder, vet hur svårfotograferad den är när den försöker gömma blommorna. Känner mig lite stolt att den fått namnet ‘Anitas växt’ hos er 🙂 Nu hoppas jag bara att den uppför sig väl och klarar vintern.

    Ha en skön söndag kväll!

    Kram Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Anita, det var ju tur att du skrev om Codonopsis så att jag fick reda på att den finns 🙂
      Man får ha sina egna namn på växterna ibland. Säger jag Codonopsis till min man så vet han inte vilken växt jag menar.
      Men ”Anitas växt” vet han direkt vilken det är 🙂
      Kram!

      Svara

Kommentera

