Min fina Svartöga

I våras sådde jag Svartöga, en växt som jag inte haft på länge. Jag ville ha mycket slingerväxter i år. Den grodde lätt och tog sig fint. När den vuxit till sig lite planterade jag om den i en större kruka. Och sen satte jag ut den på balkongen när frostrisken var över.

Den växte och blommade hela sommaren. Flera meter hög blev den.

svoga3

Så i början av september började den se lite vissen ut. Och jag tänkte att jag får nog slänga den innan vi reser bort, vilket vi snart skulle då. Men då upptäckte jag att den satt en massa nya skott längst ner i krukan, så jag klippte  helt enkelt ner den så att bara de nya skotten var kvar. Hade inte hjärta att slänga den då. Och så satte jag in den i uterummet. Jag tänkte att den kommer nog inte att klara sig när vi är borta, men jag ville ändå se om det gick.

svoga2

Jag vräkte på vatten så att fatet var fullt när vi åkte. Vi skulle vara borta i 14 dagar och vår dotter tittade till växterna 1 gång.

Döm om min förvåning när vi kom hem! Det första jag brukar göra då är att gå ut i uterummet och se hur växterna har klarat sig 🙂 Och att då se mitt svartöga i full blom, ja, då blev jag ju jätteglad!  Så rikligt har den inte blommat på hela sommaren som den gör nu! Fantastiskt 🙂 Kanske fick den nytt liv när jag klippte ner den och att den fick stå ganska orörd när vi var borta, inte vet jag, men roligt är det i alla fall.

Nu ska jag försöka att övervintra den, kanske det går 🙂

 

Kommentera

