Chili ‘Blue Christmas’

Tidigt i våras sådde jag chilifröer av en sort som heter ‘Blue Christmas’.

Förra sommaren hade jag två köpta chiliplantor, jag hade aldrig provat chili tidigare. Men jag upptäckte då att jag verkligen gillade chiliplantorna. Jag är egentligen inte så förtjust i starka kryddor men chiliväxten har många andra fördelar också. Blommorna är så söta och frukterna är väldigt dekorativa när de mognar och får sina härliga färger.

2chili3

Och att jag fastnade just för sorten ‘Blue christmas’ är för de helt underbara blommorna med sin ljuslila färg! Första gången jag såg blommorna var hos Anita i hennes blogg.

Så det är hennes förtjänst att jag nu har två egna blommande ‘Blue christmas’  🙂

chili4

Sen får jag se hur det blir med ätandet av frukterna 🙂  Prova ska jag men kanske blir det ändå mest som dekoration. Blommorna är små men så ljuvliga!

3 thoughts on “Chili ‘Blue Christmas’

  1. Anita

    Visst är blommorna söta och vänta bara tills frukterna kommer i olika färger. Du kommer att gilla dom jättemycket. Dom går utmärkt att torka och använda som chili flakes. Men jag blir lite förvirrad, visst heter den väl ‘Blue Christmas’? Mina chilis behöver planteras om i sina slutkrukor men jag måste få ut tomaterna först. Det var meningen att jag skulle planterat ut dom idag men så kom SMHI och hotade med 0-5 plusgrader inatt så jag får vänta tills imorgon för då ska nattemperaturen bli högre. Jag vill ju inte chocka dom för mycket då dom stått i uterummet och haft det bra.

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Anita

    Svara
    1. langberg Inläggets författare

      Jovisst heter den Blue christmas! Vet inte var jag fick blue december ifrån?! Kanske för att det är jul i december….hm.. 🙂
      Nu har jag ändrat namnet i alla fall, tack för att du uppmärksammade det. Jodå, jag ska smaka på dem, jag kanske gillar dom jättemycket.
      Vi har fått lite svalare luft här nu efter värmeböljan. Men inget regn, det skulle sitta fint nu, det börjar bli torrt i markerna nu.
      Ha det så gott och hoppas ni inte får för kalla nätter nu.
      Kram Ulla

      Svara

Kommentera

